Rahbar: Kemenangan Gaza Merupakan Hasil dari Keimanan dan Jihad

14 02 2009

Sunday, 01 February 2009rahbar-2.jpg

Rahbar atau Pemimpin Tertinggi Revolusi Islam Iran, Ayatullah Al-Udzma Sayyid Ali Khamenei, menilai peristiwa besar kemenangan warga Gaza menghadapi brutalitas Rezim Zionis Israel sebagai hasil dari keimanan dan jihad. Pernyataan itu dikemukakan kemarin oleh Rahbar pada pertemuan beliau dengan Ketua Biro Politik Gerakan Perlawanan Islam Palestina (Hamas) di Tehran. Seraya menyampaikan ucapan selamat atas kemenangan moqawama islami di Gaza, Rahbar menekankan, warga Gaza dan muqawama telah membuat kita semua berbangga, dan dengan kesabaran serta keteguhan, mereka dapat melalui ujian berat ini dengan sukses.

Rahbar lebih lanjut menjelaskan, perang di Gaza saat ini berlum berakhir dan perang diplomatik serta perang propaganda dan mental masih terus berlanjut. Dikatakan beliau, muqawama harus waspada dan mempersiapkan segala kemungkinan bahkan kemungkinan dimulainya kembali peperangan. Seraya menekankan pentingnya dimulainya proses rekonstruksi Gaza secepat mungkin, Rahbar juga menyampaikan kesiapan Republik Islam Iran dalam membantu proses rekonstuksi tersebut.

Menyinggung propaganda musuh, Rahbar menandaskan, musuh dalam perang propaganda ini berusaha mengaburkan fakta yang ada dan mengesankan bahwa muqawamalah yang menyebabkan kesengsaraan warga Jalur Gaza. Menurut beliau, sayang sekali upaya musuh ini diikuti oleh sejumlah pemerintahan Arab yang bersebelahan dengan Gaza.

Di lain pihak, Ketua Biro Politik Hamas, Khaled Meshal dalam pertemuan tersebut menyampaikan laporan mengenai kondisi Jalur Gaza, serta mengapresiasi upaya Republik Islam Iran untuk menggelar Konferensi Internasional Rekonstruksi Gaza. Meshal juga mengucapkan terima kasih atas dukungan penuh Republik Islam Iran terhadap warga Jalur Gaza. Dikatakannya, strategi muqawama dan kelompok-kelompok perlawanan Palestina adalah resistensi dan jihad di hadapan Rezim Zionis Israel dan bangsa Palestina tidak akan melepaskan tujuan tersebut.


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: